ID: 30556
Sonja. Pålitlig VW LT35 stealth camper
36.000,00kr
Inga erbjudanden publicerade.
Beskrivning
I likhet med den stora(?) massan ungdomar valde
Sonja att ta ett sabbatsår från skola och jobb och
åka på sin livs resa i Asien. Till skillnad från
människor så valde hon dock att bilpromenera till
Mongoliet via Kirgizistan.
Med en vilja av stål och ett vridmoment som från Mordors djupaste smedjor tog hon sig fram och levererade rörelse i alla önskvärda riktningar. Hon matade asfalt som aldrig förr och såg vyer hon bara kunde drömma om. Genom de generösa glasrutorna kunde hennes invånare förundrat se världens skådespel trots att den ena personen var närmare två meter lång.
För mer info kring hennes resa, se www.sonjasresa.com .
Hon körde 2500 mil i vår ägo och tog sig inte bara till och genom Mongoliet utan även tillbaka via Rysslands ganska bra vägar. Om något skakade sönder i Mongoliet så skulle det ha visats för många mil sedan.
Sonja är en VW LT35 T2 från 1999 med 102 dieselhästar och Ebersprächer.
Inuti finns det en sängram med två 80-sängar och en bäddmadrass på 160cm. I sängarnas huvudände är det monterat en liten "hylla" så att den praktiska längden för sängen är 210cm. På huvudändan finns även en fast monterad sänggavel. Under dubbelsängen finns det tomrum på 42cm ner till golvet för förvaring. Dessutom finns en byrå framför sängen och ett draperi mot framsätena.
Väggar och tak är isolerade med minst 4cm stenull och för två personer isolerar det drygt 10 grader när yttertemperaturen ligger under nollan.
Allting, förutom framstolarna, är konstruerat och byggt för att det ska vara relativt enkelt att ändra i inredningen beroende på behov och smak.
Vi har ägt henne sen februari och köpte henne efter tre månaders letande för att hon hade ett bra grundskick att bygga vidare på. Följande är gjort:
225800km:
Inköp
227300km:
Byte växellåda och dess olja (den gamla hade missljud vid motorbromsning och slitna synkringar) till en som då gått 17000 mil.
Inredning byggs.
230v-inverter monteras.
Backkamera monteras.
Olja och filter byts.
Bakaxelns olja byts.
Ny passagerarstol, fjädrande.
Extra ljuddämpning av dörrar och mot motorn.
Nya torkare.
Byte kamrem, vattenpump, dieselpumprem och alla spänn- och löphjul.
Byte multirem, spänn- och löphjul.
Renovering generator.
Verkstadskontroll på motorn.
231000km:
Framvagnsrenovering innefattande bussningar, dämpare och fjädrar, länkarmar och kulleder.
237000km:
Ny kylarfläkt inklusive lager.
Justering och rep av centrallåset.
Fullständig kontroll av fram- och bakaxel samt ny olja i bakaxeln.
Byte bromsbelägg fram och bak.
Nya friktionsdäck.
238000km:
Byte motorolja och filter.
Kontroll av luft- och kupéfilter.
Säljes för att vi kom in på högskolan och skall studera.
Att anmärka på:
Multiremmen skriker vid start. Extra medföljer givetvis.
Lite rost i taket vid bakre fogen, i övrigt anmärkningsvärt lite rost!
Går mycket bra i både motor och transmission!
Priset nedsatt för att kompensera hennes ostädade yttre och inre.
SoV!
Med en vilja av stål och ett vridmoment som från Mordors djupaste smedjor tog hon sig fram och levererade rörelse i alla önskvärda riktningar. Hon matade asfalt som aldrig förr och såg vyer hon bara kunde drömma om. Genom de generösa glasrutorna kunde hennes invånare förundrat se världens skådespel trots att den ena personen var närmare två meter lång.
För mer info kring hennes resa, se www.sonjasresa.com .
Hon körde 2500 mil i vår ägo och tog sig inte bara till och genom Mongoliet utan även tillbaka via Rysslands ganska bra vägar. Om något skakade sönder i Mongoliet så skulle det ha visats för många mil sedan.
Sonja är en VW LT35 T2 från 1999 med 102 dieselhästar och Ebersprächer.
Inuti finns det en sängram med två 80-sängar och en bäddmadrass på 160cm. I sängarnas huvudände är det monterat en liten "hylla" så att den praktiska längden för sängen är 210cm. På huvudändan finns även en fast monterad sänggavel. Under dubbelsängen finns det tomrum på 42cm ner till golvet för förvaring. Dessutom finns en byrå framför sängen och ett draperi mot framsätena.
Väggar och tak är isolerade med minst 4cm stenull och för två personer isolerar det drygt 10 grader när yttertemperaturen ligger under nollan.
Allting, förutom framstolarna, är konstruerat och byggt för att det ska vara relativt enkelt att ändra i inredningen beroende på behov och smak.
Vi har ägt henne sen februari och köpte henne efter tre månaders letande för att hon hade ett bra grundskick att bygga vidare på. Följande är gjort:
225800km:
Inköp
227300km:
Byte växellåda och dess olja (den gamla hade missljud vid motorbromsning och slitna synkringar) till en som då gått 17000 mil.
Inredning byggs.
230v-inverter monteras.
Backkamera monteras.
Olja och filter byts.
Bakaxelns olja byts.
Ny passagerarstol, fjädrande.
Extra ljuddämpning av dörrar och mot motorn.
Nya torkare.
Byte kamrem, vattenpump, dieselpumprem och alla spänn- och löphjul.
Byte multirem, spänn- och löphjul.
Renovering generator.
Verkstadskontroll på motorn.
231000km:
Framvagnsrenovering innefattande bussningar, dämpare och fjädrar, länkarmar och kulleder.
237000km:
Ny kylarfläkt inklusive lager.
Justering och rep av centrallåset.
Fullständig kontroll av fram- och bakaxel samt ny olja i bakaxeln.
Byte bromsbelägg fram och bak.
Nya friktionsdäck.
238000km:
Byte motorolja och filter.
Kontroll av luft- och kupéfilter.
Säljes för att vi kom in på högskolan och skall studera.
Att anmärka på:
Multiremmen skriker vid start. Extra medföljer givetvis.
Lite rost i taket vid bakre fogen, i övrigt anmärkningsvärt lite rost!
Går mycket bra i både motor och transmission!
Priset nedsatt för att kompensera hennes ostädade yttre och inre.
SoV!